Wat is een landingspagina of salespagina
en waarom heb je die nodig?
Salespagina's, landingspagina's, je hebt de term vast wel eens gehoord maar wat is het nu precies. Wat is het nut ervan en wat moet er dan precies op staan. Dat wil ik je graag in dit blog uitleggen. Als je deze pagina's goed gaat gebruiken zijn het echte conversiekanonnen.
Wat doet een landingspagina
Een landingspagina is een pagina met maar één doel, conversies halen. Wat die conversie is, is afhankelijk van je sales strategie. Directe verkoop van diensten of (duurdere) producten is lastig. Een bezoeker zal niet snel zomaar uit het niets veranderen in een klant. En hoe kom je om te beginnen aan bezoekers? Daarom wordt er vaak gewerkt met "weggevers" in combinatie met een landingspagina.
Waarom een weggever gebruiken?
Weer zo'n term die je overal tegenkomt. Dat is niet zo gek want het kan enorm goed voor je werken. Eigenlijk is het heel simpel. We zeiden net al, iemand wordt niet zomaar klant. Je hebt daarvoor meerdere "contactmomenten" nodig. Maar hoe kom je in contact met je website bezoekers? Je kan natuurlijk een boxje plaatsen met: "Schrijf je in voor de nieuwsbrief". Hoeveel procent gaat dat doen denk je?
Niet he... we geven niet zomaar ons e-mailadres weg. En helemaal niet als er het woord nieuwsbrief bij staat.
Daarom hebben we een manier nodig om de bezoeker over te halen om dat wel te doen. De beste manier hiervoor is om een weggever te gebruiken. Dat kan een e-book zijn, een training, een gratis advies, enz. Als je die hebt kun je deze gaan promoten op facebook of andere social media. Dat is het moment dat je een landingspagina gaat toepassen.
Kijken, kijken en niet "kopen"
Dat is wat er gebeurd als je link naar je "gewone" website maakt bij je weggever. Je potentiële lead ziet allerlei informatie en gaat her en der in de rondte kijken. Vergeet vervolgens waar hij voor op je website kwam en vertrekt weer zonder e-mailadres achtergelaten te hebben.
Zonde... daar gaan je centjes van de facebook advertentie.
Door een landingspagina te gebruiken kan je zorgen dat je bezoeker maar één optie heeft. Het invullen van zijn e-mailadres voor jouw weggever. En dan kan jij beginnen aan het proces om je lead om te zetten naar een klant.
Hoe ziet een landingspagina eruit?
Kortgezegd? Kaal. Een landingspagina is geen ingewikkeld verhaal. Je wilt je bezoeker niet afleiden dus gebruik je geen menu, sidebars of footer. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er alleen maar een formuliertje op hoeft te zetten en klaar. Een landingspagina moet goed aansluiten bij je advertentie en er is een duidelijke structuur ontwikkeld waarmee je de beste resultaten kan halen.
1. Titel en subtitel
Eventueel op een achtergrondafbeelding. Zorg ervoor dat deze aansluit op je advertentie.
2. Afbeelding
Optioneel als je al een achtergrondafbeelding gebruikt onder je koptekst. Zorg voor tenminste 1 afbeelding op je pagina.
3. Tekst en bullets
Vertel hier welk probleem je oplost en vooral wat het je bezoeker oplevert.
4. Tekst
Vertel hier wat je weggever is en ook exact wat er gebeurd als je bezoeker op de knop klikt.
5. Formulier
Vraag alleen e-mailadres, of ook een naam en een telefoonnummer. Minder velden = hogere conversie. Meer velden = hogere waarde van je leads.
6. Review
Neem de laatste twijfel weg door een overtuigende review te plaatsen van één van je klanten.
Landingspagina of salespagina
Wat zijn de overeenkomsten en de verschillen
We hebben het nu steeds gehad over een weggever maar je kan een dergelijke pagina ook gebruiken om direct iets te verkopen. Later in je verkoopstrategie of direct gekoppeld aan je advertentie. Je gebruikt dan je landingspagina als salespagina.
Wat is er anders aan een salespagina
Voor een weggever heb je niet zoveel nodig om je bezoeker te overtuigen. Het is kost niks, geen risico en de enige overweging is of je contactgegevens hiervoor wilt acherlaten. Maar wil je een product of dienst verkopen? Dan heb je meer nodig om je bezoeker te overtuigen. Op een salespagina moeten in ieder geval de volgende onderdelen staan:
- Herhaal je Call To Action
Plaats meerdere keren op je pagina tussen je blokken. Zorg wel dat deze steeds hetzelfde is en doet. - Reviews
Je hebt er nu meer als 1 nodig het beste kan je ze ook verdelen over de pagina. Zorg ervoor dat het waardevolle reviews zijn met een foto en (bedrijfs)naam. - Over mij
Vertel kort wie je bent en hoe je je bezoeker kan helpen. Zet er ook een foto bij. - Investering, extra's en bonussen
Wat het je bezoeker gaat kosten. Verzacht dit door extra'tjes of bonussen toe te voegen. Vermijd woorden als kosten, bedrag. Zet ook nooit ,00 achter het bedrag dit maakt dat het duurder lijkt. - Urgentie
Doe je bezoeker een tijdelijk aanbod. Maak het wel echt tijdelijk anders ben je niet meer geloofwaardig. Je kan het aanbod wel na een bepaalde tijd opnieuw doen. Dat kan gelijk een mooie reden zijn om een lead weer eens te benaderen. - Veelgestelde vragen
Neem bezwaren weg door ze zelf te stellen en te beantwoorden. - Garantie
Sluit af met een garantie. Laat zien dat je overtuigd bent van je product en geef je bezoeker een gevoel van veiligheid. - Persoonlijk advies of afspraak maken
Heb je echt een high end dienst of een duurder product? Sluit dan af met een mogelijkheid tot het maken van een afspraak. Je kan ook overwegen om dit je call to action te maken.
Op zoek naar een CMS waarmee je niet alleen je website kan bewerken maar ook zelf landings of salespagina's kan maken? Met het Linqq all-in pakket kan je deze pagina's heel simpel zelf in elkaar schuiven en koppelen aan je promotie. Met een eigen bedanktpagina zodat je de resultaten optimaal in kaart kan brengen.
Ik wil zelf landingspagina's maken
Ben je gebruiker van Linqq? Lees dan op de kennisbank hoe je:
- Landingspagina's of salespagina's maakt
- Een weggever aan een formulier kan koppelen
- Een formulier van MailChimp, ActiveCampaign of andere tools kan gebruiken
- Bezoekers kan laten betalen voor een eenmalige aankoop zonder webwinkel